Objektif Tahunan
Setelah mengikuti Kurikulum Seni Visual sekolah rendah murid dapat:
1. menghargai keindahan alam cipaan Tuhan
2. melibatkan diri dalam kegiatan seni visual secara aktif, kritis, kreatif dan menyeronokkan
3. menajamkan daya imaginasi melalui pancaindera
4. mengenali asas seni reka dan olahan serta dapat menggunakannya
5. mengembangkan kemahiran asas dalam pelbagai kegiatan seni visual
6. membiasakan diri membuat rekaan seni dengan teratur, cermat, dan selamat
7. memupuk nilai-nilai kerjasama, yakin diri, disiplin diri, dan bertanggungjawab
8. mengenal dan menghargai tokoh seni dan budaya tanah air
9. menggunakan kemudahan teknologi dalam kegiatan penghasilan seni visual
10. melibatkan diri dalam kegiatan seni visual sebagai aktiviti kesenggangan yang berfaedah.
Rancangan Tahunan Dunia Seni Visual Tahun 1
Minggu | Bidang / Kegiatan | Aktiviti | Tema | Tajuk | Catatan |
1 | Menggambar. (1) | Lukisan | Alam semula jadi | Keluarga saya | |
2 | Membuat Corak dan Rekaan. (2) | Renjisan | Organik | Hiasan dinding | (corak tidak terancang) |
3 | Membentuk dan membuat Binaan. (3) | Model | Alam Benda | Rumahku | |
4 | Mengenal Kraf Traditional. (4) | Anyaman | Geometri | Tikar | (Kelarai mata Bilis) |
5 | 1 | Kolaj | Alam Semula Jadi | Buah-buahan | |
6 | 2 | Lukisan | Geometri | Pembalut Buku | (Terancang) |
7 | 3 | Origami | Alam Semula Jadi | Ulat Bulu | |
8 | 4 | Alat permainan | Alam Benda | Puzzle (wau) | |
9 | 1 | Capan | Alam Benda | Penanda Buku | |
10 | 2 | Titisan | Alam Semula Jadi | Lapik Gelas | (Tidak terancang) |
11 | 3 | Model | Alam Benda | Kenderaan | |
12 | 4 | Anyaman | Alam Semula Jadi | Haiwan Peliharaan | |
13 | 1 | Catan | Alam Semula Jadi | Pokok | |
14 | 2 | Capan | Organik | Tanglung | (Terancang) |
15 | 3 | Origami | Alam Benda | Baju Kemeja | |
16 | 4 | Alat Permainan | Alam Benda | Mewarna Wau | |
17 | 1 | Lukisan | Alam Semula Jadi | Kehidupan Laut | |
18 | 2 | Percikan | Alam Semula Jadi | Kad ucapan | (Tidak Terancang) |
19 | 3 | Model | Alam Benda | Bekas alat tulis | |
20 | 4 | Anyaman | Alam Benda | Hiasan Kepala | |
21 | 1 | Kolaj | Alam Semula Jadi | Jambagan Bunga | |
22 | 2 | Lukisan | Flora | Bingkai Gambar | (Terancang) |
23 | 3 | Origami | Alam Benda | Bakul Bunga | |
24 | 4 | Alat Permainan | Wau | Hiasan Wau | |
25 | 1 | Catan | Fauna | Rama-rama | |
26 | 2 | Renjisan | Organik / Alam Semula Jadi | Hiasan Dinding | (Tidak Terancang) Bahan utama: Kertas tisu |
27 | 3 | Model | Alam Benda | Kotak Serba guna | Bahan: Kad Manila yang telah dibentuk oleh guru |
28 | 4 | Anyaman | Alam Benda | Perhiasan Diri | Contoh: Capal, seliper, jam tangan dll. |
29 | 1 | Catan | Alam Benda | Bendera Malaysia | |
30 | 2 | Capan | Alam Semula Jadi | Jidar | (Terancang) Contoh: Border sijil |
31 | 3 | Origami | Alam Semula Jadi | Burung | |
32 | 4 | Alat Permainan | Alam Benda | Wau cantik. | |
Contoh Rancangan Harian Dunia Seni Visual
Bidang kegiatan : Menggambar
Tema / Tajuk : Alam Semula Jadi / Keluarga Saya
Aktiviti : Lukisan
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat :
Melukis dan mewarna gambar keluarga serta menamakan ahli
keluarga dan panggilan kepada ahli keluarga.
EMK : Elemen Keusahawanan, Teknologi Maklumat Komunikasi,
Kreativiti dan Inovasi.
Standard Kandungan dan
Standard Pembelajaran : 1.1.1 Guru menerangkan tentang rupa dan bentuk
berserta contoh-contoh
1.1.2 Guru menerangkan tentang penggunaan ruang.
1.2.1 Guru menerangkan tentang bahan dan alatan.
1.3.3 Murid melukis gambar mengikut kreativiti sendiri.
1.4.2 Muid bercerita tentang keluarga.
Borang Pentaksiran Dunia Seni Visual
Kelas : __________________________ Tahun :___________
Bil | Nama Murid | Bulan / Bidang | PKSR 1 | Bulan / Bidang | PKSR 2 | ||||||
JAN | FEB | MAC | APR | JUL | OGO | SEP | OKT | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | | 2 | 3 | 4 | ||||
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
*Penilaian Berterusan Secara Formatif
*Gred/Markah
*Cadangan: proses dan penghasilan
No comments:
Post a Comment